مقالات, مراقبت از پوست، مو و ناخن

راه های تقویت ناخن

راه های تقویت ناخن

داشتن ناخن‌های زیبا نشانه تجملاتی بودن نیست، ظاهر خوب ناخن می‌تواند حاکی از سلامت شما باشد. البته با اینکه ناخن‌ها ظاهرا بافت ضخیمی دارند، اما هر عاملی مانند هوای سرد می‌تواند آن‌ها را بشکند. ناخن‌های ضعیف حساسیت‌های خیلی بیشتری داشته و نیاز دارند که تقویت شوند. به همین دلیل ما در این مطلب از سالن زیبایی مستانه خسروی راه های تقویت ناخن را به شما آموزش می‌دهیم با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

چه راهکارهایی برای تقویت ناخن‌ها وجود دارد؟

1-ناخن های کوتاه بهتر از ناخن های بلند هستند

اگر با ناخن های شکننده و ضعیف دست و پنجه نرم می کنید، قد ناخن های خود را کوتاه نگه دارید، شما با این کار  به آنها فرصت میدهید تا مستحکم تر شوند. ناخن های کوتاه کمتر مستعد شکستن هستند.

2. نحوه سوهان زدن ناخن های خود را تغییر دهید

نحوه سوهان زدن ناخن ها پس از کوتاه کردن امری ضروری است. سوهان زدن ناخن ها در یک حرکت رفت و برگشتی می تواند آنها را شکننده و ضعیف کند. به آرامی آنها را فقط در یک جهت سوهان کنید.

3. پاک کننده های لاک ناخن حاوی استون را کنار بگذارید

استون می تواند باعث خشکی، پوسته شدن و ضعیف شدن ناخن ها شود. یک پاک کننده لاک ناخن انتخاب کنید که بدون استون باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین سالن کاشت ناخن در مشهد

4. غذاهایی بخورید که باعث تقویت ناخن ها می شوند

کمبود ویتامین می تواند منجر به شکنندگی ناخن شود. خوردن انواع غذاهای غنی از مواد مغذی برای تقویت ناخن ها حیاتی است. بیوتین یکی از اعضای مهم ویتامین‌های گروه B است که نقش مهمی در سلامت مو و ناخن‌ها اجرا می‌کند. نشان داده شده مصرف متوسط آن به صورت روزانه می‌تواند تاثیر خوبی در بلند کردن ناخن‌ها داشته باشد. برای دریافت بیوتین نیازی به مصرف مکمل آن نیست بلکه صرفا با مصرف مواد غذایی حاوی بیوتین به صورت روزانه و منظم می‌توانید به سلامت ناخن‌های خود کمک کنید. مواد غذایی زیر سرشار از بیوتین هستند :

  1. زرده تخم مرغ
  2. انواع آجیل یا کره مغزیجات
  3. سویا و دیگر حبوبات
  4. قارچ
  5. موز

5. هیدراته بمانید

هیدراته ماندن به ناخن های شما کمک می کند رطوبت خود را حفظ کرده و مستحکم بمانند. بدون آن، ناخن ها بیشتر مستعد شکستن هستند.

7. قرار گرفتن در معرض آب را به حداقل برسانید

شست و شو بیش از حد دستان باعث می شود ناخن های شما ضعیف و شکننده شوند. هنگام شستن ظروف دستکش استفاده کنید.

8. با پزشک خود صحبت کنید

اگر چندین راه را امتحان کرده‌اید و هیچ تغییری در ناخن‌های خود مشاهده نکرده‌اید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آنها می توانند به ناخن های شما نگاه کنند و تشخیص دهند که آیا مشکل اساسی وجود دارد یا خیر. در صورت نیاز، آنها می‌توانند یک درمان ناخن قوی تجویز کنند که می‌تواند به تقویت ناخن‌های شما کمک کند.

9.کمتر از انواع لاک ژل و ناخن‌های مصنوعی استفاده کنید

انواع ژل‌های ناخن و مواد آکریلیک استفاده شده برای ناخن‌های مصنوعی با پوشاندن سطح تنفسی ناخن‌ها در طولانی مدت می‌توانند باعث قارچی شدن ناخن‌ها بشوند. بنابراین استفاده زیاد از این مواد می‌تواند حتی باعث کنده شدن کامل ناخن هم بشود. بنابراین اگر برای فرم دهی ناخن خود علاقه مند به استفاده از این مواد هستید سعی کنید این کار را مدام انجام ندهید و گاهی به ناخن‌های خود استراحت بدهید تا مشکلی به وجود نیاید. این موضوع درباره لاک‌های معمولی هم صدق می‌کند و بهتر است مدام به ناخن‌های خود لاک نزنید و به آن‌ها فرصت تنفس دهید.

بیشتر بخوانید: 10 مراقبت مهم بعد از کاشت ناخن

10.نظافت مداوم ناخن‌های خود را فراموش نکنید

اگر به صورت منظم از ناخن‌های خود مراقبت کنید خواهید دید که شکل و استحکام ناخن‌های شما بهتر می‌شود. بنابراین سعی کنید حتما با ابزار مناسب مثل قیچی مانیکور، سوهان و … به ناخن‌های خود فرم بدهید و زمانی که از انواع مرطوب کننده‌های دست استفاده می‌کنید آن‌ها را بر روی ناخن‌های خود هم بزنید؛ چون برای داشتن ناخن‌های سالم مرطوب نگه داشتن پوست اطراف ناخن بسیار مهم است.

بهترین مکمل های ناخن

مکمل‌های زیادی برای تقویت ناخن وجود دارند که از ریزمغذی‌های مفید برای ناخن تشکیل شده اند. اکثر مکمل‌های مفید برای ناخن، فوایدی هم برای پوست و مو دارند و می‌توان از آن‌ها به صورت ترکیبی استفاده کنیم. در زیر تعدادی قرص تقویت ناخن را بررسی خواهیم کرد.

1. کپسول زینک پلاس

احتمالا از خواص زیاد عنصر زینک زیاد شنیده باشید، این ماده معدنی برای سلامت بدن، سیستم ایمنی و سلامت پوست، مو و ناخن بسیار مفید است. کپسول‌های حاوی زینک می‌توانند از جهات مختلفی بر سلامت ناخن‌ها تاثیر بگذارند چون علاوه بر تامین زینک که یک عنصر تشکیل دهنده ناخن است ویتامین C و ویتامین B هم دارد که همه آن‌ها برای ساختار یک ناخن سالم ضروری و مفید هستند.

2. قرص‌های حاوی کلاژن یا کلاژن ساز

کلاژن یک پروتئین اساسی تشکیل دهنده ساختار پوست، مو، ناخن و دیگر بافت‌های بدن است. این پروتئین به دلیل ساختاری که دارد به راحتی از طریق پوست جذب نمی‌شود و بهتر است به وسیله خوراکی مصرف شود تا اثر آن چند برابر شود.

3.قرص بیوتین

علاوه بر مواد غذایی حاوی بیوتین مصرف مکمل آن هم برای تقویت ناخن‌ها ضروری است. البته مصرف این ویتامین در حد 2.5 میلی گرم در روز فواید اثبات شده‌ای برای تقویت ناخن داشته است و مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌شود.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + چهارده =